Ahad, 20 Disember 2015

Mudahnya Bertayammum Dengan Debu Tayammum

Saya ingat lagi masa zaman kanak-kanak, saya suka tahan tayar belakang guna kedua-dua kaki..waktu tu memang tengah hot la brek guna kaki..konon-konon skill la..padahal ntah apa-apa..

Siapa yang masih ingat? Ini masa era 1995-1996 lagi..saya masih lagi budak mentah hingusan masa ni..Nak dijadikan cerita, masa saya nak buat skill tersebut, kaki saya boleh pula terselit kat dalam celah-celah rim basikal..dah la bawa basikal tengah laju..apa lagi..


~ BaaAAamMM ~


Basikal saya terpelanting entah ke mana, saya pun apa lagi tran-tan-tang-laa buat superman..berseret atas jalan raya..orang-orang kat taman semuanya tengokkan saya je..dapat lihat wayang free superman terbang tak jadi..

Malunya pasal, cepat-cepat saya capai basikal pastu kayuh pulang ke rumah..Masa kayuh basikal tu, saya rasa panas je kat tapak tangan dengan kepala lutut,.sekali tengok berdarah daa..adehh..huhu55..mulalah rasa sakit dah menyucuk-nyucuk tu..

Sampai je rumah apa lagi, macam biasalah, mak kompem-kompem lah dengan 1001 macam bebelannya..sampai dah terlupa dah darah luka tadi..sebabnya telinga pula yang sedang berdarah..huhu55..

Kebetulan masa kejadian tu tengah waktu Asar, nak ambil wudhuk tapi tangan dengan kaki terkopek luka tak boleh kena air. Jadi mintalah izin dengan mak tak nak solat masa tu..hehe55..nasib baik mak bagi chance ponteng..

Kini 20 tahun telah pun berlalu, dan saya pun dah menjadi seorang dewasa. Jadi saya tak boleh lagi nak gunakan alasan lapuk luka untuk tidak bersolat..(macam budak-budak buat alasan tak nak solat) ..hehe55..

Jika anggota wudhuk saya tidak boleh terkena air, jadi saya wajiblah bertayammum bagi membolehkan saya solat. Dulu-dulu masa saya belajar di sekolah, kalau nak bertayammum je mesti kena korek tanah untuk dapatkan debu bagi tujuan bertayammum..
Kini, tak perlu lagi dah tu semua, sebab bertayammum dah menjadi mudah dengan adanya..




Debu Tayammum Menemani Perjalanan Ibadah Anda. Mudahnya Bertayammum Dengan Debu Tayammum




YAKIN.MUDAH.SUCI



.
.
#SamakSertu
#TahraUntukUmmah
.
.
Untuk maklumat lanjut HUBUNGI saya
SHAHRUL 017 776 9369
https://www.facebook.com/halalmuslimmall

2 ulasan:

  1. Youtube.com | Videoslots.cc - YouTube.com
    Discover the best youtube.com videos on youtube to mp3 320 YouTube. I live in the UK. is an online video slot developer with no official

    BalasPadam

Tahra Untuk Ummah